Het-hart-van-Italië

Abruzzen, Lazio, Umbrië en Toscane

reisperiode: oktober

Voor deze trip van 7 dagen kozen we voor het vliegtuig en een huurauto. Vanuit Zaventem waren we op slechts 2-tal uren in Rome Fiumicino. Persoonlijk maak ik liever gebruik van Brussels Airport/ Zaventem dan de luchthaven van Charleroi. In Zaventem heb ik een ruimer gevoel en de luchthaven is ook beter bereikbaar. Bovendien geraak je er ook heel gemakkelijk en snel met de NMBS.

Na een best late landing in Rome Fiumicino waren we nog net op tijd om onze huurauto op te halen op de luchthaven terminal. Dat was beetje een risico! Want stel dat onze vlucht vertraging had, dan stonden we dus voor een gesloten loket van de autoverhuurmaatschappij. Maar af en toe moet je dus een gokje wagen.
Snel naar het hotel, slapen en de nieuwe dag is meteen het begin van onze trip doorheen Italië. Een bezoek aan de stad Rome was helemaal niet ons doel. Want deze oude Romeinse stad kent dus iedereen. Reizen dient voor mij ook ontspannend te zijn. Rome is best een drukke stad waar ik alles behalve ontspanning zou vinden. Rome skippen we dus in dit Italiaans avontuur.
Deze roadtrip heeft ruim 4500 km laten bijtellen op onze huurauto (uiteraard een Fiat). Op deze pagina geven we jullie tips en nuttige informatie in de regio's Abruzzen, Lazio, Umbrië en Toscane. Let's go!

Tivoli (Lazio)
Wandelen in een Romeinse sfeer zonder het drukke Rome? Plan dan zeker een stopje in Tivoli. Dit op amper 65 km van de luchthaven van Rome.

In Tivoli heb je als hoofdtrekpleister "Giardini di Villa D'Este" (zie foto boven), UNESCO werelderfgoed. Naast deze prachtige Italiaanse zestiende-eeuwse tuin heb je aan de andere kant van dit stadje ook de "Tempio della Sibilla" (zie foto onder) met het bijhorende park "Parco Villa Gregoriana" met watervallen van de rivier de Aniene.

Alle locaties van deze trip en die in dit verslag aan bod komen, kan je downloaden en raadplegen vua een handige Google Maps kaart. Ideaal om als basis te gebruiken voor jouw reis of als extra aanvulling. Klik hier voor meer infomatie.

Cascate del Verde en Sulmona (Abruzzen)
Op het meest zuidoostelijke punt van de regio Abruzzen, tevens ook het meest zuidoostelijke punt van onze Italiaanse trip, is het dorpje Borrello te vinden. In het dorpje is niks te zien. Maar de mooie en groene landschappen zullen je zeker opvallen en laten genieten. Je bevindt je niet voor niets in de Apennijnen.

Ik begrijp het echt niet dat er zoveel mensen de Watervallen van Coo gaan bezoeken... Deze Cascate del Verde is pas echt een waterval! In dit natuurpark kom je weinig of geen toeristen tegen en wordt je niet bedolven onder commerciële winkeltjes en eetkraampjes.
Let wel op, de plaatsnaam Borrello bestaat 2 maal op de Italiaanse landkaart.
Ook goed om weten: voor het mooiste lichtinval op deze waterval bezoek je deze best in de voormiddag of rond de middag.

Deze dag hebben we afgesloten in het rustige stadje Sulmona, een dik uurtje rijden van Cascate del Verde. Sulmona is er allesbehalve toeristisch. Deze regio is minder gekend bij de klassieke toerist, en dat merk je wel heel snel. Het oude Romeinse aquaduct is een typisch symbool van dit stadje (zie foto onder)
Voor een gezellig en lekker restaurant hebben we even moeten zoeken, dit vonden we in het nabij gelegen Pratola Peligna. Dit adresje kunnen we je zeker aanbevelen waar we lekker en gezellig hebben gegeten!

Pacentro (Abruzzen)
Het charmante middeleeuwse stadje Pacentro (zie foto onder) is met recht en reden uitgeroepen tot één van de mooiste dorpjes van Italië. Het dorpje ligt op zo'n 690 meter boven de zeespiegel en mag je zeker niet overslaan! Bovendien ligt deze parel vlakbij Sulmona en ten westen van het prachtige Parco Nazionale della Maiella.

Cascate delle Marmore (Umbrië)
Na een rit van bijna 2 uren richting het noordwesten van de laars komen we aan in de regio Umbrië, meer bepaald nabij de stad Terni. Wat ik nog niet heb vertelt, in Italië betaal je op de meeste snelwegen tolgeld! Het systeem in deze regio's is zoals het oude systeem dat we kennen in Frankrijk of aan de Liefkenshoektunnel in Antwerpen. Je hoeft dus geen vignet te kopen of je rit/ kentekenplaat te registeren op voorhand.
Op het internet was ik meteen verkocht van de prachtige beelden van de watervallen van Marmore. Maar ik had er ook beter meer over gelezen... Bij onze verkenning en het betalen van het ticket kregen we te horen dat de waterval "niet aan stond". We keken wat verbaasd naar elkaar... Deze waterval blijkt geen natuurlijke waterval te zijn, maar is door de mens aangelegd. Al heel lang geleden trouwens! Wikipedia vertelt ons over 271 jaar voor Christus. De waterval is 165 meter hoog en is meteen de hoogste waterval ter wereld die door de mens is gerealiseerd.

Dit veranderd natuurlijk het hele verhaal en brengt ons in een totaal andere sfeer. Het is een toeristisch en commercieel park dat in de zomermaanden wordt overspoeld (letterlijk en figuurlijk). Niet alleen om 3 keren per dag het water te zien vallen, maar ook als afkoeling zo blijkt. Tijdens ons bezoek in oktober was het er heel rustig. Bij onze aankomst was de waterval in stand-by modus. We zouden teleurgesteld zijn zei de loketbediende als we nu een kijkje zouden nemen. Eens we de afdaling achter ons hadden, zagen we een waterval die best natuurlijk leek (zie foto onder). Een dik uur later ging er plots een soort luchtalarm af en werden de sluizen helemaal open gezet. Wat een teleurstelling! Daarom dat we veel mensen met een waterdichte poncho zagen rondlopen. Je wordt dus kletsnat en door de spattende nevel is een foto nemen onmogelijk. Goed dat we waren aangekomen toen de watersluizen nog niet helemaal open stonden!

Raad ik dit bezoek nu helemaal af? Dat nu niet! Maar verwacht er niet te veel van. Je betaalt er 12,00 euro per persoon. Hou rekening met een mogelijke grote drukte in de zomermaanden.

Spoleto (Umbrië)
Voor we deze dag afsluiten en naar ons hotel gaan in Terni, rijden we nog even naar Spoleto.
De absolute blikvanger van Spoleto is de Ponte delle Torri (zie foto onder), het Romeins uitziende aquaduct dat maar liefst een afstand van 200 meter en een hoogte van 80 meter overbrugt. Helaas was tijdens onze visite de Ponte delle Torri nog altijd gesloten vanwege onderhoudswerken.

Voor velen is Spoleto de mooiste stad van Umbrië. Ondanks deze stelling vonden wij het daar heel relax en aangenaam vertoeven. Uiteraard wel rekening houden met de periode van deze reis, oktober dus. Tijdens het hoogseizoen zal het hier wel wat drukker zijn. Vergeet zeker de prachtige kathedraal niet te bewonderen (zie foto onder). Alsook binnen zeker eens een kijkje nemen.
Alle plaatsen uit dit reisblog zijn terug te vinden op een handige kaart via Google Maps. Zie hier voor meer informatie.

Vitorchiano (Lazio)
Eens we de Tiber hebben overgestoken, komen we ook terug in de regio Lazio. De Tiber, de op één na langste rivier van Italië, vormt hier in Orte voor een groot deel de grens tussen Umbrië en Lazio. We bevinden ons hier ten noorden van Rome, onze volgende bestemming is Vitorchiano (zie foto onder).

Vitorchiano is gebouwd op een klif en heeft hierdoor een karakteristiek uiterlijk. Je wandelt er door smalle straatjes met kleine bogen en over gezellige pleinen die er nog bijna precies zo uit zien als een aantal eeuwen geleden. Ik vond het hier heel aangenaal vertoeven!

Montefiascone (Lazio)
Een beetje verderop naar het noordwesten ligt Montefiascone. Montefiascone ligt hoog gelegen langs het meer van Bolsena. Het heeft een mooi oud centrum. In het bovenste deel van het stadje is er een Rocca dei Papi - een oud fort - uit de 12de eeuw. Van daaruit heb je het mooiste zicht op het meer. Er is een aangenaam park bij. Bij helder weer kan je zelfs de kust zien! Dé echte blikvanger van dit stadje is de grote koepel zien van de kathedraal van Santa Margherita (zie foto onder).

Civita di Bagnoregio (Lazio)
Na 3 heerlijke verkenningen van de stadjes Spoleto, Vitorchiano en Montefiascone die qua toerisme minder in populair zijn, hebben we hierna een best bekende locatie bezocht. Civita di Bagnoregio is dan ook een best bijzondere plek in midden Italië (zie foto onder). Het stadje is gelegen op een plateau van tufsteen en steekt hierdoor uit boven de vlakte. Het gesteente waar het plaatsje op ligt is echter zeer zacht, poreus en brokkelt dus constant af. Hierdoor heeft Civita de bijnaam "La Città che Muore" gekregen, de stad die sterft. Door erosie en door een aardbeving in 1695 werd Civita volledig afgescheiden van Bagnoregio. De inwoners vertrokken daarna massaal en Civita was enkel nog bereikbaar met ezels. In 1965 werd een voetgangersbrug gebouwd om Civita te bereiken. Civita heeft ondanks het toerisme, zijn authentiek karakter kunnen bewaren. Het stadje straalt een bijzondere sfeer uit. Een pareltje dat je zeker moet verkennen in Lazio!

Arezzo (Toscane)
Toscane.. Een regio waar ik al dikwijls ben geweest voor opnames voor het YouTube kanaal Urbex TV in de periode 2018-2020. Helaas toen niet zo kunnen genieten van de charmes van deze prachtige regio. Dit werd tijdens deze trip meteen goed gemaakt! Al snel zien we het landschap veranderen met glooiende heuvels met heel veel cipressen.

Via de A1 autosnelweg zetten we koers richting Arezzo. De A1 is een belangrijke autoroute tussen Milaan en Napels. De noord-zuid verbinding zeg maar. Met andere woorden, hier rijdt je nooit alleen. Voor het gebruik van deze reisweg dien je tolgeld te betalen. Je kan hiervoor je Maestro- of kredietkaart gebruiken. Bovendien allemaal contactloos. Uiteraard kan je ook cash betalen als je voor een poortje kiest met een bediende.

Het indrukwekkende Piazza Grande mag je zeker niet overslaan in Arezzo. Dit schuin aflopende plein wordt omringd door historische gebouwen met elk een eigen verhaal. In Arezzo hadden we ook ons hotel geboekt.

Siena (Toscane)
Zoals ik al eerder aanhaalde in begin van deze blog, gaan we voor rust en vermijden we de drukte. Naast Rome als "no go", staat ook Firenze op deze "no go list". Na het bezoek aan Arezzo en omstreken nemen we een route richting Siena.

Siena wordt vaak vergeten in de reisplanning. Firenze en Pisa zijn de populairste steden in Toscane, met dus ook de nodige drukte. Siena heeft ook heel wat te bieden om er een dagje mee te vullen. Siena is vooral bekend van het schelpvormige plein in de binnenstad. Dit plein, de Piazza del Campo, vormt het hart van Siena stad en zoals alle wegen naar Rome leiden, leiden alle gezellige nauwe straatjes in Siena naar dit komvormige plein. Ook Torre del Mangio is een voltreffer met het bijhorende stadhuis en een plein. En wat je zeker niet mag missen, is de prachtige kathedraal. Tickets en openingsuren zijn hier na te lezen.

Iets buiten Siena kan ik je ook een geweldig hotel aanbevelen! Hotel La Certosa di Pontignano is gevestigd in een gerenoveerd klooster die je een luxueuze ervaring geeft. Bovendien heel gastvrij, heerlijk eten en een goede score prijs/ kwaliteit. Zeker in najaar konden we hier verblijven aan een spotprijsje. Meer info en reserveringen: klik hier.

Volterra (Toscane)
Na het verkennen van Siena en een heerlijk verblijf zetten onze trip verder in noordwestelijke richting met als eindbestemming Lucca als overnachtingslocatie. Maar eerst doen we nog een stopje in Volterra! Volterra ligt bovenop een heuvel, omringd door indrukwekkende kliffen en glooiend groene heuvels. De pittoreske steegjes zijn een feest voor het oog en op elke hoek van de straat liggen de sporen uit de oudheid geduldig op je te wachten. Duizenden jaren geleden was Toscane namelijk niet alleen het territorium van de Romeinen, maar ook van de mysterieuze Etrusken. Volterra was één van hun belangrijkste steden.

Voor wie graag wat meer avontuur wilt inlassen hier in Toscane is er aan de rand van het centrum van Volterra een verlaten ziekenhuis site te vinden. Het voormalige psychiatrisch ziekenhuis van Volterra was een instelling voor de opname van geesteszieken en is opgericht in 1887. Sinds 1978 is het ziekenhuis verlaten (zie foto onder) en kan je er gemakkelijk de oude gebouwen bewonderen. De locatie is ook terug te vinden op de bijhorende kaart van deze blog.

Lucca (Toscane)
Nog zo'n mooi stadje in Toscane! Lucca staat bekend om zijn stadsmuren. Het is één van de weinige steden ter wereld waarvan de stadsmuren in zijn geheel intact zijn gebleven. De stadsmuren lenen zich perfect voor een prachtige wandeling of fietstocht. De prachtige kerk van San Michele in Foro (zie foto onder) is één van de meest spectaculaire Pisaans-Romaanse gevels in Italië.

Ponte della Maddalena (Toscane)
Op een klein halfuurtje rijden van Lucca vind je één van de best bewaarde pareltjes van Italië. Deze eeuwenoude brug is te vinden in Borgo a Mozzano aan de Serchio rivier. Een eerste versie van de brug werd waarschijnlijk al in de 11e eeuw gebouwd, waarna het in de 14e eeuw gerenoveerd werd.

Livorno (Toscane)
Een iets minder bekendere stad voor mij. Deze havenstad is een modernere stad in Toscane. Ik had hier een heel ander gevoel bij deze omgeving in vergelijking met de voorgaande steden die we hebben bezocht. Omdat het aan zee ligt? Op het oude Fortezza Vecchia (zie foto onder) na zijn hier weinig bijzondere gebouwen te spotten. Tijdens WO2 werd de stad platgebombardeerd, één van de ergst getroffen steden van Italië. En om het allemaal nog erger te maken werd in de naoorlogse jaren de wederopbouw slecht, lelijk en zonder respect voor de nog bestaande bebouwing, uitgevoerd. Dit verklaart dus mijn "ander" gevoel. Ik was heel benieuwd naar de promenade "Terrazza Mascagni" aan het strand met de witte en zwarte tegels. Maar dat viel ook best wel tegen! Ofwel moeten de tegeltjes dringend een poetsbeurt krijgen. Ofwel zijn de foto's die ik op het internet vond, zwaar "gefotoshopt". De buurt gaf me een vuile en verlaten indruk. Hier kan je beelden zien zonder filters. Kortom, Livorno... Een bestemming om toch over te slaan!

Ter info, vanuit Livorno zijn er ferries beschikbaar naar Corsica/ Bastia (4u30 reistijd) en Sardinië/ Olbia (7u30 reistijd).

Pitigliano (Toscane)
Het laatste stopje in Toscane wordt een feir! Want de grens met Lazio ligt op de loer. We hebben er een rit van bijna 3 uren op zitten, waarvan grotendeels via de E80 autosnelweg. Het minder geweldige Livorno waren we snel vergeten toen we hier aankwamen! Het gezellige stadje heeft zijn middeleeuwse karakter bewaard (geplaveide steegjes, overdekte passages, trappen, oude lantaarns). Voor een mooie geslaagde panoramafoto raad ik je aan om je bezoek in de namiddag of 's avonds te plannen (naargelang het seizoen). De zon bezorgt je op die momenten een magische view over het stadje! Wat een zalige afsluiter van deze dag!

Trevignano Romano (Lazio)
Nu terug in de regio Lazio.. Rome is niet ver meer.. Dus het einde van deze trip komt ook dichterbij. Dan komen er nog wat paperassen aan te pas zoals het voltanken en terugbrengen van de huurauto. Alsook alle nodige transacties op de luchthaven. Dat is er voor mij altijd net iets te veel aan! Maar dit hoort erbij natuurlijk. Om het laatste dagje af te sluiten gaan we nog wat chillen aan het Lago di Bracciano, meer bepaald in Trevignano Romano (zie foto onder). Letterlijk chillen! Want we waren toch best moe na zo'n trip. Aan het meer heb je een heel wat gezellige restaurants waar je gezellig kan eten met zicht op het water.
Nog een tip wat eten en restaurants betreft: hoe commerciëler de omgeving, hoe minder kwalitatief het eten. Kies dus voor een iets meer afgelegen restaurant met een minder toeristisch karakter. Daar krijg je echt waar voor je geld!

Heb ik jou wat inspiratie kunnen geven met deze blog? Zoals je ziet, er is in dit magnifiek land meer te beleven dat de klassieke plaatsen waar iedereen naar toe gaat. Alle bezochte plaatsen die hierboven ter sprake kwamen heb ik op een kaart geplaatst met foto's en de praktische informatie. Ook zijn er een aantal extra locaties aan toevoegd. Deze kaart kan je hier verkrijgen. Divertiti!

Praktische informatie

Euro
   Schengenzone (geen douanecontrole)
   Type L - gepaste reisstekker aanbevolen, bestel hier
   Geen extra roaming kosten
   UTC +1 (geen tijdsverschil)
   Tol te betalen op de meeste autosnelwegen